30 Ekim 2012 Salı

Yeni pasaport,Litvanya ve ABD vizeleri.A.k.a bürokrasi

Aslında 2 tane daha hawaii cruise'u yapip ülkeye geri dönmem gerekiyodu ama süper uber(!) amarigan sınır polisi belli zamanlarda gemiden çıkışa izin verdigi için erken dönmek zorunda kaldık memlekete.1 ay kadar.

 Normal şartlar altında kontrat bitmeden 2 ay önce müdürden return verification form diye bir kagıt almak ve onu doldurmak gerekiyor,eğer düzgün bi zamanda bunu yaparsan,gemiden ayrılırken sonraki gemiye ne zaman gideceğin falan söyleniyor.

 Gel gör ki kagıdı düzgün zamanda alip kontrat bitiminden 1 hafta önce veren bendeniz,yeni kontrat yerine babayı aldı.Tatilde scheduler denilen kontratları ayarlayan hatunla mailleşmem gerekiyordu yani.Bu da uzatmalı bir tatile neden oldu tabi.Hoş şikayet etmedim.

 Gelelim ne oldu,
Yeni pasaport almam gerekiyodu,450 liracık(!) bayılıp aldık,2 günde yolladılar ama hizmeti beğendim.Hoş 450 lirayi kime versem 2 günde yollardı lan,ufak çaplı servet aliyolar.
 En güzel tarafı bölgesinin lideri(!) olan biricik ülkemizin,asıl seyahat edilen bütün memleketlere vize gerektigini gözönüne alip 60 tane vize sayfası koyması.Kendilerine sempati duydum bu sebepten dolayı.Demekki istenirse kafalar çalişabiliyo dimi?

 Pasaportu aldık,hatunumlada buluşmam icap ederdi,naapacaktık?
İlk önce uçak bileti almak gerekiyodu.
Türkiyeden litvanyaya direk uçuş yok(thy açıcak falan diyolardı nooldu bilmiyorum).Ya lufhansa ile frankfurt aktarmalı gideceksiniz(alman pasaport polisine başka vize göstermem abi,o göt yok bende),yada airbaltic ile riga aktarmalı gideceksiniz(ha bu olur).Her iki türlüde gidiş dönüş 200 euro civari tutuyor.Thynin rigaya direk uçuşlarıda var,havaalanından vilnius veya kaunasa otobüs kalkiyor.Ben airbalticten aldım,bagajada extra 20 euro veriverdik.

Litvanya büyükelçiligine doğru yollandık tabi.
 Bilindigi üzere schengen vizesi bölgesinin lideri(!) olan türkiye vatandaşları için ilk ciddi sınav.Elçiliklerde çalişanlar kafasına göre red vermesiyle meşhur zaten.Ama bu dedigim popüler ülkelerin elçiliklerinde oldugundan dolayı çok kafama takmadım,belgeleri topladim ve yollandım elçilige.
 Burdaki ilk sıkıntı şu;türkiyede benim işimi yapan max.5 bin kişi falan oldugundan dolayı,elçilikler dahil kimse hangi belgelerin gerektigini bilmiyo.Sonuçta *vergi levhası bilmemne* falan amerikan şirketinde olmayan şeyler.Avantajı ise amerikan şirketinin otomatikman adamlara güven vermesi ve *bu herif bizim ülkede kalmaz* denilip vizenin verilmesi -ki en önemli olay adamların ülkesinde kalmayacağınızın garantisidir-.

 Belgeler şöyle:
-Pasaportların fotokopisi
-İlk kontratım ve fotokopisi
-Şirketten amerikan vizesi için yazı gelmişti,onuda götürdüm
-Banka hesapları
-Yalandan otel rezervasyonu
-Uçak bileti
-Maaş bordrosu
 Normal türk vatandaşına göre götürdüğüm belgeler baya az olsa bile,yarım kilo gelmişti,maşallah diyoruz.
Litvanya büyükelçiligi aslında apartman dairesi.Öyle vize memuru falan yok,randevu almakta yok(gerçi şimdi randevulu çalişiyolar),apartmanın önüne gelip konsolosluk bölümüne basiyorsunuz,kapıyı açıyolar.

 Konsolosluk bölümünün önüne gelince sizin gibi 3-4 kişiyle karşılaşiyosunuz (alayı erasmusa gitmek için başvuran yağız türk erkekleri,sürpriz!,gerçi ülkemizdeki duruma bakarsak adamlar haklı şimdi).

Güvenlik görevlisi belgeleri inceliyor,bu eleman türkçe bilmiyor,ingilizcesi yeterli seviyede.Belgelerin tam olduguna karar kıldıgında,belgelerle birlikte içeri geçip beklemenizi söylüyor,herkesi sırayla içeriye görüşmeye aliyorlar.

 Doğu avrupa klasigi olarak,bu kısım bürokrasi oldugundan dolayı yavaş.2 kişi için yarim saat bekliyorsunuz.Diğer elçiliklerin aksine,istersen 25inci vizeyi al,birebir görüşme yapiyorlar.
 Yarim saat sonra sıra bana geldi,girdim içeri.Konsolos odasına aldı (yok artık,direk konsolosla görüşüyosun),belgeler önünde,pasaportu makinaya okutup schengen bilgi sistemine gerekli bilgiyi girince muhabbet başladı adamla.Bu eleman tatar ve senden benden güzel türkçe konuşuyo (ajan oldugundan şüphelenmiştim hakkaten).

 Yine bir doğu avrupa gelenegi olarak adamlar çok kuralcı.Öyle italya gibi 10 günlük vizeye başvurup 6 aylık alma falan yok.Otel rezervasyonunun bittigi güne kadar tek girişli vize veriyo herifler.Daha önce alınan schengenler çok bişey ifade etmiyo ama daha önce alınan litvanya vizeleri önemli.

 Konsolosla muhabbetimiz gayet rahat geçti açıkçası.İşimle ilgili birkaç soru sorup,schengen başvuru formundaki *çoklu giriş*in üstünü çizip *tekli giriş* yapti,1 hafta sonra gelmemi söyledi.İstenirse kargoylada yolluyolar.Amerikan şirketi için çalişmak burda beni *potansiyel göçmen* sınıfından *paralı turist* sınıfına soktu direk.Nerden mi anladım?
 Banka hesap ekstresini istemedi,sorunca aldı adam.
 1 hafta sonra gittim aldım:

  Hatunumu görmeye hazırdım işte.Onuda anlatıcam zaten.

 Bunun dışında gelecek sene askerlik tecilinin biteceğini göz önüne alarak Amarigan turist vizesi almam gerekiyodu.Nasıl oldu? (alacaklara yardımcı olsun diye anlatiyorum)
 Aha şöyle oldu,
Daha önce yazdıgım gibi numarayi arayip randevu vs. aliyosunuz.Yine ds-160 formunu doldurup çıktısını almak gerekiyor ama C1-D vizesinin aksine B1/B2 alacaksınız,belgelerde ona göre.Şunları götürdüm:
 -Pasaport
 -İlk kontratım(bitmişti gerçi)
 -Maaş bordroları
 -Yalandan yapılmış uçak ve otel rezervasyonları

Adam bunların hiçbirine bakmadı,sadece neden gideceğimi sordu,bende askerligi uzatmak için gidicem diyince adamın kafası almadı 'neden türkiyede uzatmıyosun' diyince,bende 15 dakika anlatmak zorunda kaldım.Burda amarigan şirketi için çalişmak çok bişey ifade etmedi schengen gibi.
 Adam nerden bilsin bizde akla mantıga uymayan uygulamalar olduğunu?

Herneyse,açıklamalarımı inandırıcı bulunca (ki en önemli şey bu,dürüst olacan),hiçbi belgeye bakmadı,sistemde sorun var ama vizeyi onaylıyorum ups masasına gidebilirsin dedi.
 2 gün sonra yolladılar.
Standart bi prosedür olarak 10 senelik veriyolar (bu ülkeye göre değişiyor,türkiye için 10 sene)
 Aslında gelecek sene gidecektim askerligi uzatmak için,ama zamanım vardı zaten,erkenden alıverdim.

ABD vizesini aslında litvanyadan geldikten sonra aldım ama ayni başlık altında olsun diye yaziverdik işte.

 İstikamet neresi?
Tekrardan kaunas.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder